pühapäev, 12. august 2018

Teadlikkus

Öeldakse, et lahendus enamikele probleemidele peitub teadlikkuses - sa ei saa lahendada mingit probleemi, mille põhjustest sa teadlik ei ole ning kui sa saad teadlikuks oma ennast kahjustavatest käitumismustritest (sa saad aru, et sa seda teed ja miks sa seda teed), siis on palju lihtsam see käitumine ära lõpetada ning asendada see mingi palju kasulikuma käitumisega.

Mida see teadlikkus aga üldse tähendab?
Minu jaoks tähendab teadlikkus võimet jälgida ennast n.ö.  neutraalse kõrvaltvaataja pilguga. Võimet astuda justkui iseendast välja ning jälgida enda mõtteid, tundeid ja käitumist kõrvalt.
Sageli oleme aga niivõrd autopiloodil, et väga raske on ennast oma mõtetega mitte samastada.
Arvame, et meie olemegi enda mõtted. 
Jagan Teiega enda teekonda, mis aitas mu teadlikkust oluliselt tõsta.

Käisin ülikooli esimesel kursusel karjäärinõustaja juures, kes oli ühtlasi ka psühholoog.
Ilmselt tabas ta ära, et olen jännis enda mõtetega, mis mul pidevalt peas keerlevad ning andis mulle väga head nõu. Ta soovitas mulle järgmist tehnikat: pane kõik need mõtted paberile kirja, mis sul peas tiirlevad ja lihtsalt kirjuta need endast välja.
Usaldasin professionaali arvamust ning otsustasingi seda tehnikat proovida, sest need peastiirlevad ühed ja samad mõtted tekitasid omajagu probleeme.
Märkasin, et mõtete väljakirjutamisel on tohutult vabastav mõju - kui olin need mõtted endast välja saanud, kaasnes sellega tohutu vabanemise tunne ning peale kirjapanemist lõpetasid need mõtted ringiratast tiirlemist ning kadusid ära. Tavaliselt kaasnes kohe ka mingi lahendus.
Sain aru, et olin neid mõtteid peas keerutanud lihtsalt sellepärast, et lootsin neid kedrates mingi lahenduse leida. Tegelikult tekkis selle tagajärjel aga hoopis meeletu stress ja halb seisund ning lahendused ei saa tekkida olles halvas seisundis. Lahendused tulevad tavaliselt siis, kui sa oled heas seisundis ning see hea seisund tekkiski sellest, et olin pinged endast välja saanud ning toimus vabanemine.
Küllap olete isegi täheldanud, et mingid head mõtted ja lahendused kargavad tavaliselt pähe täiesti ootamatult siis, kui sa niisama lõõgastud või teed midagi mõnusat. Sain aru, et mõtete ketramine ei aita probleemi lahendada - hoopis nende mõtete endast väljasaamine.

Kui olin mõned aastad neid mõtteid niimoodi endast välja kirjutanud, tekkis ühel hetkel järsku väga huvitav fenomen: astusin justkui iseenda kõrvale ning nägin iseennast neid mõtteid kirjutamas. Suutsin iseenda mõtteid kõrvalt jälgida ning ei samastanud ennast enam nendega. See oli minu jaoks täiesti uus kogemus. Sain aru, et mina ei ole mu mõtted ja et ma saan iseenda mõtteid jälgida.
Mida enam ma enda mõtteid niimoodi välja kirjutasin, seda rohkem see kõrvaltjälgimise võime välja arenes. Edaspidi on see oskus olnud mulle tohutult kasulik, aidanud lahendada ära suurel hulgal probleeme ning aidanud ära muuta nii mõnegi ennastkahjustava käitumismustri.
Enda mõtete paberile välja kirjutamine on kindlasti asi, mida julgen soojalt soovitada: vähe sellest, et see aitab stressitekitavatest sundmõtetest vabaneda, aitab see ka lahendusteni jõuda ning suurendada enda kõrvalt jälgimise võimet.
Kahjuks ei mäleta ma enam selle karjäärinõustaja nime, aga olen talle südamest tänulik, sest ta aitas mu elu juhtida palju paremale rajale ning andis mulle tööriista, millega saan nüüd ise ennast aidata.
Aitäh Sulle!

---------------------------------------------------------------------------------
P.S. Kui tahad hakata Mintoses investeerima, oleksin väga tänulik, kui kasutad liitumisel seda linki - siis saame mõlemad oma tootlusele 1% veel lisaks.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar